Dlaczego i kiedy wymienić płyn hamulcowy?

napisał MotoWeb 4 views0

Wymiana płynu hamulcowego?

Płyn hamulcowy podobnie jak wszystkie inne płyny w naszym samochodzie wraz z upływem czasu będzie tracić swoje właściwości. Jak każdy płyn więc również ten będziemy musieli okresowo wymieniać.

Zaniedbanie kwestii wymiany twego płynu może nieść za sobą wiele niebezpiecznych konsekwencji i nie tylko stricte finansowych, ale również jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na drodze. Dbajmy więc o to, by był on zmieniany regularnie w naszym samochodzie, bez względu na to jakiej jest klasy i ilu letnim pojazdem dysponujemy. Awarie związane z płynem hamulcowym często nie dają o sobie znaku wcześniej. Dlatego też w przypadku nagłej awarii możemy bez trudu spowodować wypadek na drodze. To coroczna przyczyna śmierci, chorób i kalectwa wielu osób.

 

KIEDY I JAK NALEŻY WYMIENIĆ PŁYN HAMULCOWY?

 

Sytuacją alarmującą nas o ewentualnej konieczności wymiany płynu na nowy jest moment, w którym nasz pedał hamulca staje się miękki, a siła hamowania staje się zauważalnie mniejsza. To moment, w którym musimy koniecznie zamienić płyn na nowy. Płyn wymieniamy przynajmniej jeden raz na dwa lata. Innym przelicznikiem jest przejechana liczba kilometrów. W jego wypadku to maksymalnie 60 000 km.

Domowe zmiany płynu hamulcowego nie w każdym wypadku są zalecane. Polecamy udanie się do mechanika samochodowego, który przy okazji wymiany płynu na nowy sprawdzi również działanie całego systemu hamulców w aucie, odpowietrzy nasze cylinderki i dzięki temu samochód będzie jak nowy po takiej wizycie. Czasami pozorna jedynie oszczędność na wymianie płynu może przynieść nam w konsekwencji więcej strat.

 

JAKI PŁYN?

Przede wszystkim płyn musi mieć parametry zgodne z tymi, które zaleca producent układu chłodniczego w samochodzie. Najważniejszą kwestią w przypadku płynu jest jego higroskopijność czyli to jak mocno wchłania wodę z otoczenia. Dlatego też jeżeli płyn został otwarty przez nas nieco wcześniej i postał około roku w garażu jest praktycznie do wyrzucenia. Ważne również by nigdy nie przepompowywać płynu z pojazdu do pojazdu. Raz użyty płyn, choćby jedynie przez krótki okres czasu nie nadaje się w żadnym wypadku do ponownego użycia.

 

Ważne, by płyn posiadał doskonałe właściwości higroskopijne i by się nie zagotował w czasie jazdy. Im więcej wody w nim tym słabsze jego właściwości jeżeli chodzi o wspomaganie procesu hamowania pojazdu. W układzie hamulcowym pojawią się w czasie jego zagotowania pęcherze powietrza, które uniemożliwią nam odpowiednio solidne zahamowanie. By tak się stało wcale nie musi dojść do zagotowania całości płynu. Wystarczy kilka procent zawartości wody, by temperatura gotowania się całej mieszanki drastycznie spadła.