Strona główna»Technika w motoryzacji»Jak działa, jak jest zbudowana manualna skrzynia biegów

Jak działa, jak jest zbudowana manualna skrzynia biegów

Nowe samochody wyposażane są w jednostki napędowe o coraz większej mocy. Wraz z momentem obrotowym dochodzą one do abstrakcyjnych wielkości. Jednak by można je było w pełni wykorzystać w trakcie jazdy, a nie tylko szczycić ilością koni na papierze, konieczne jest odpowiednie przeniesienie napędu. Do przeniesienia napędu stosuje się skrzynie biegów: automatyczne i półautomatyczne stopniowe, bezstopniowe oraz manualne. Skrzyni biegów samochody zawdzięczają utrzymanie wybranej prędkości obrotowej silnika oraz jazdę do tyłu.

Budowa manualnej skrzyni biegów

Każdy z modeli skrzyni może się od siebie różnić w minimalnym zakresie budową, jednak ich najważniejsze podzespoły zawsze pozostają takie same. Przez flansze prawą i lewą przenoszony jest na koła moment obrotowy. Flansze natomiast posiadają bezpośrednie połączenie z przełożeniem głównym skrzyni oraz dyferencjałem.

Po stronie silnika znajduje się sprzęgło w obudowie skrzyni biegów, łączy ono wałek sprzęgłowy skrzyni oraz wał korbowy silnika. Koła zębate poszczególnych biegów, osadzone na łożyskach znajdują się na wałku sprzęgłowym. Wielkość koła zębatego jest analogiczna do jego kolejności/nazwy, pierwszemu biegowi odpowiada koło o najmniejszej średnicy, natomiast najwyższemu koło o średnicy największej. Do uruchomienia biegu wstecznego służy pośrednie koło zębate. Wyrównaniu prędkości elementów służą synchronizatory przypisane do poszczególnych biegów. Wałek główny skrzyni, na którym zamocowane są koła zębate, znajduje się obok wałka sprzęgłowego.

Jak działa skrzynia manualna

Manualna skrzynia biegów wymaga aktywności kierowcy, do zmiany biegu każdorazowo musi on nacisnąć na sprzęgło i przesunąć drążek zmiany biegów na określoną pozycję. W ten sposób zmiana pozycji drążka zmiany biegów wywołuje sprzęganie odpowiednich kół zębatych: koła napędzającego umiejscowionego na wałku sprzęgłowym z kołem napędzanym umiejscowionym na wałku pośrednim. Włączenie jednego biegu wywołuje całkowite rozłączenie biegu poprzedniego.

Jak dbać o manualną skrzynię biegów?

Aby skrzynia manualna mogła zachować prawidłowe działanie, należy utrzymywać prawidłową ilość oleju w skrzyni. Olej powinien być wymieniany nie rzadziej niż po przejechaniu 100 000 kilometrów. Wynika to z faktu, że po czasie każdy płyn eksploatacyjny traci swoje właściwości i przestaje spełniać założone parametry.

Należy obserwować obudowę skrzyni pod kątem jej zapocenia, może ono świadczyć o ubywaniu oleju w skrzyni, a jazda bez oleju może się skończyć zatarciem skrzyni.

Nie powinno się przeciążać nadmiernie skrzyni biegów, oznacza to jazdę na odpowiednich obrotach, ponieważ szkodzić jej mogą zarówno obroty zbyt niskie, jak i zbyt wysokie. Równie ważne jest, by unikać gwałtownego przyśpieszania od bardzo niskich obrotów.

Istotnym elementem pozostaje pełne wysprzęglanie, jego brak może prowadzić w dłuższym okresie do uszkodzenia elementów konstrukcji skrzyni manualnej. Często powodem całkowitego niewysprzęglania może być podwinięty dywanik, znajdujący się pod pedałem sprzęgła.

Zalety manualnej skrzyni biegów

  • wyższa trwałość względem skrzyni automatycznej,
  • niższy koszt naprawy w razie awarii,
  • niższa cena zakupu pojazdu (nawet o kilkanaście procent względem pojazdu ze skrzynią  automatyczną).
Poprzedni artykuł

Pasta polerska — kiedy warto po nią sięgnąć?

Następny artykuł

Opony 185/65 R15 i ich cechy – charakterystyka

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.