Czym jest pompa ABS, i jak rozpoznać jej usterkę?
Generalnie, żadnych usterek w samochodzie nie należy lekceważyć. Dotyczy to szczególnie awarii układów i podzespołów, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zalicza się do nich pompa ABS.
Układ hamulcowy zalicza się do kluczowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Dlatego każdy wchodzący w jego skład podzespół musi działać prawidłowo, aby w szczególnie niebezpiecznych sytuacjach zareagować szybko oraz pewnie. Należy pamiętać, że to, jak przebiega proces hamowania, zależy od zachowania kierowcy, masy pojazdu, prędkości, a przede wszystkim od jakości części, w tym szczególnie pompy ABS, stanowiącej jeden z najważniejszych elementów układu hamulcowego współczesnych samochodów.
Pompa ABS – funkcja i działanie
Pompa ABS (Antilock Braking System) jest jednym z najistotniejszych elementów systemu hamulcowego każdego współczesnego pojazdu. Jej głównym zadaniem jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas intensywnego hamowania. Umożliwia to kierowcy utrzymanie kontroli nad pojazdem, nawet w sytuacjach wymagających nagłego zatrzymania, a także podczas hamowania na zakręcie czy śliskiej (np. mokrej, ośnieżonej lub oblodzonej) nawierzchni. Przy mocnym wciśnięciu pedału hamulca, system ABS monitoruje prędkość obrotową każdego koła. Jeśli system ten wykryje, że jedno lub więcej kół zaczyna się blokować, pompa ABS automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym tego koła. Pozwala to na jego chwilowe odhamowanie, co zapobiega zablokowaniu. Cały ten proces powtarza się wielokrotnie w ciągu sekundy, co umożliwia utrzymanie sterowności pojazdu podczas intensywnego hamowania nawet na nawierzchni grożącej poślizgiem.
Pompa ABS – usterka, naprawa, regeneracja, wymiana
Pompa ABS stanowi część eksploatacyjną, może więc ulec zużyciu lub awarii. Jako że od jej prawidłowego działania zależy bezpieczeństwo poruszania się samochodem, zdecydowanie nie należy lekceważyć symptomów świadczących o potencjalnej usterce. Są to:
- migająca kontrolka ABS na desce rozdzielczej;
- brak reakcji systemu ABS w czasie intensywnego hamowania;
- dziwne, nienaturalne dźwięki dochodzące z układu hamulcowego.
W razie wystąpienia któregokolwiek z tych sygnałów, najprawdopodobniej konieczna będzie wymiana, regeneracja lub naprawa pompy ABS. Dlatego, kiedy tylko je spostrzeżemy, udać się powinniśmy do wyspecjalizowanego warsztatu, który określi przyczynę problemu i podejmie odpowiednie czynności.
Dokładna diagnoza, dokonana przez fachowców, jest niezbędna, gdyż sama tylko migająca kontrolka ABS oznaczać może różnego rodzaju usterki, np. mechaniczną lub jedynie nieprawidłowe działanie sterownika ABS. Specjalista jest też w stanie stwierdzić, jakie kroki zaradcze trzeba podjąć, aby właściciel samochodu mógł cieszyć się sprawnie działającą pompą i bezpiecznie jeździć. Przykładowo, istnieje ryzyko, że sama tylko regeneracja sterownika okaże się niewystarczająca, gdyż w przyszłości może ona poskutkować awarią kolejnej części.
Absolutnie nie należy też samodzielnie rozwiązywać problemu z pompą ABS. Jej naprawa wymaga fachowej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi i części. Pamiętać także trzeba, że zakup podrabianej części o niskiej jakości, a tym bardziej używanej pompy i samodzielny jej montaż są rozwiązaniami, jakie przynieść mogą jedynie pozorną oszczędność, za to grożącymi dalszym nieprawidłowym funkcjonowaniem całego systemu, czyli brakiem bezpieczeństwa jazdy. Dlatego każdy symptom awarii pompy ABS powinien skierować nas do specjalistów.
Brak komentarzy