Koło dwumasowe – jakie są objawy i przyczyny zużycia?
Dwumasowe koło jest na szeroką skalę stosowane w wielu samochodach, co wynika głównie z rosnącej mocy i momentu obrotowego silnika, jak i malejącej liczby i pojemności cylindrów. Tłumiki drgań, jakie są umieszczone w tarczy sprzęgła, mogą nie wystarczać do realizacji wielu zadań, takich jak wyrównywanie pracy silnika w aucie, ochrona skrzyni biegów, czy też przenoszenie dużej mocy. Jakie są objawy zużycie koła dwumasowego?
Działanie koła dwumasowego
Koło dwumasowe jest zbudowane z dwóch mas, które względem siebie mogą się poruszać. Ponadto, ruch ten jest tłumiony i ograniczany przez specjalne sprężyny. Zazwyczaj kierowcom koło tego typu kojarzy się ze sporym kosztem wymiany okresowej. Co ciekawe, przeciwieństwem jest tutaj koło jednomasowe, które najczęściej nie jest wymieniane przez cały czas eksploatacji auta. Dwumasa umieszczona zostaje między silnikiem a skrzynią biegów. Z pomocą ruchu koła wygładzana jest charakterystyka związana z przenoszeniem momentu obrotowego z wału korbowego na sprzęgło.
Jakie objawy wskazują na konieczność wymiany?
Okazuje się, że możemy mieć do czynienia z różnorodnymi objawami uszkodzenia koła dwumasowego. Nie powinniśmy zignorować następujących aspektów związanych z:
- uderzeniami podczas przyspieszania, zwłaszcza z niskimi prędkościami obrotowymi silnika,
- dziwnymi dźwiękami podczas gaszenia i odpalania silnika,
- drżeniem pedału sprzęgła,
- wibracjami, jakie przenoszone są na karoserię,
- dźwiękami dobiegającymi z okolicy skrzyni biegów i w trakcie pracy silnika na biegu jałowym,
- szarpaniem podczas przyspieszania z niskiej prędkości obrotowej.
Przyczyny zużycia koła dwumasowego
Powyższe objawy mogą wiązać się ze zużyciem sprężyn łukowych w dwumasowym kole, jednakże nie zawsze jest to jednoznaczne. Na podstawie niektórych objawów nie ma możliwości zdiagnozowania od razu awarii koła dwumasowego. Podobne kłopoty wynikać mogą bowiem z innych uszkodzeń, np. związanych z awarią układu wtryskowego, czy też zużyciem poduszek silnika. Jak zatem zdiagnozować stan koła tego typu w aucie? Konieczny jest demontaż sprzęgła oraz skrzyni biegów. To dosyć kosztowne przedsięwzięcie, jednakże samodzielne działanie może nie przynieść zamierzonych efektów. Zalecana jest szczegółowa kontrola, która wiąże się zazwyczaj z wymianą koła dwumasowego w trakcie każdej wymiany sprzęgła. Dzięki temu nie poniesiemy podwójnie kosztów robocizny, gdyż po wymianie zestawu sprzęgła w niedługim czasie może zaistnieć konieczność wymiany koła dwumasowego. Co ciekawe, zazwyczaj zestawy obejmujące koło zamachowe dwumasowe i sprzęgło są tańsze niż elementy te kupowane w sposób oddzielny.
Czas bezproblemowej pracy koła dwumasowego jest różnorodny i zależy od szeregu czynników. W tym przypadku ważny jest styl jazdy kierowcy oraz trasy, jakie są pokonywane, czy też obciążenia, na jakie narażone jest auto.
Zapobieganie awarii koła dwumasowego
Warto podkreślić, że kierowca poprzez styl jazdy może wpłynąć na wydłużenie żywotności koła dwumasowego. Kosztowne naprawy możemy odwlec, jeśli zastosujemy kilka poniższych wskazówek. Pomocne jest z pewnością unikanie gwałtownego ruszania samochodu. Dodatkowo szkodliwe jest nagłe przyspieszanie na niskich obrotach silnika, przykładowo w trakcie wyprzedzania. Silnik w trakcie jazdy ze stałą prędkością na za wysokim biegu wytwarza zbyt duże wibracje, które także skracają żywotność dwumasy. Niewiele osób wie, że przydatne jest wciskanie sprzęgła zawsze w czasie odpalania i gaszenia silnika, co prowadzi do mniejszych wibracji. Niezbędne jest zadbanie o dobry stan silnika, gdyż nierówna praca znacząco wpływa na zużycie koła dwumasowego. Długie korzystanie z auta z usterką może wpłynąć na zwiększenie kosztów naprawy i doprowadzić do dalszych problemów.
Zużyte koło dwumasowe warto jak najszybciej wymienić, najlepiej wtedy, gdy zauważymy pierwsze objawy. Długa podróż z awarią doprowadzi do uszkodzenia skrzyni biegów, a nawet do pęknięcia wału korbowego silnika, o czym warto pamiętać. Okresowe kontrole wykonywane przez specjalistów zapobiegną kłopotom.
1 Comment
Teraz koła dwumasowe są montowane do praktycznie każdego samochodu. Jakie silniki, takie rozwiązania niwelujące drgania. Kiedyś na silnikach można było postawić monetę i nie miała prawa się przewrócić. Teraz silniki są takie, że nawet żubra zmiecie 🙂