Regeneracja skrzyni biegów – kiedy się opłaca?
Skrzynia biegów, podobnie jak silnik samochodu, wymaga regularnego serwisowania. Nieustannie pracując, z biegiem lat coraz bardziej się zużywa. Często zapomina się między innymi o regularnej wymianie oleju w przekładni. Kiedy możliwa jest regeneracja skrzyni biegów? Czy serwis skrzyni biegów się opłaca?
Rozpoznanie – usterka przekładni. Co dalej?
W przypadku awarii skrzyni biegów często najbardziej korzystnym wyjściem jest regeneracja skrzyni biegów. Koszt takiego zabiegu jest o wiele niższy od wymiany całej przekładni. Zależnie od typu skrzyni biegów i zaawansowania mechanizmu, a także rodzaju usterki, waha się koszt regeneracji przekładni. Podstawowym modelem skrzyni biegów jest wersja manualna. Jej naprawa jest prostsza i generuje mniejsze koszta. By zdiagnozować przyczynę awarii, mechanik musi wymontować całą przekładnię ręczną z auta. Około 4-5 tysięcy złotych kosztuje regeneracja skrzyni biegów manualnej, gdy serwis automatycznych skrzyń biegów generuje jeszcze większe kwoty.
Regeneracja skrzyń biegów – jak wygląda serwis automatów?
Manualne skrzynie biegów nie nastręczają tylu trudności zarówno w lokalizacji, jak i w wymianie zepsutych części, co automaty. Naprawa skrzyni biegów zaczyna się w przypadku automatu od sprawdzenia działania elektrozaworów i sprzęgła hidrokinetycznego. W przypadku tych pierwszych części, regularna wymiana oleju w przekładni pozwala uniknąć wielu problemów. Jeśli jednak doszło już do uszkodzeń, właściciel pojazdu w naprawie będzie musiał liczyć się z wydatkiem rzędu 10 tysięcy złotych.
Wiele zależy także od tego, czy mamy klasyczny automat, czy też skrzynię dwusprzęgłową. Ta ostatnia może wymagać wymiany obu sprzegięł i mechatroniki. W obu przypadkach, po zakończonej naprawie należy udać się do specjalisty, który przeprowadzi regulację i adaptację automatycznej skrzyni biegów.
Najczęstsze usterki – automatyczna i manualna skrzynia biegów
Stan manualnej skrzyni biegów można sprawdzić już podczas codziennej jazdy samochodem. Jeśli nie czujemy szarpnięć w trakcie zmiany biegów ani nie słychać charakterystycznego dla zużytego łożyska hałasu w silniku w trakcie jazdy, możemy spać spokojnie. Nawet lekkie odstępstwa od normy nie powinny być długo ignorowane, by nie doprowadzić do całkowitego zniszczenia przekładni, które uniemożliwi regenerację skrzyni biegów.
Automatyczne skrzynie biegów niesłusznie posiadają opinie wysoce awaryjnych. Wynika to z faktu, że mało kierowców dba o ich właściwy serwis. Ignorując zalecenia związane z gwarancją na automat, ryzykujemy sporą awarią i dużymi wydatkami. Należy także wykluczyć usterki wynikające z błędów konstrukcyjnych silnika, które nie znikną nawet gdy wymienimy całą skrzynię biegów na nową.
Regeneracja skrzyń biegów – czy się opłaca?
Regeneracja skrzyni biegów wydaje się sporą inwestycją, jednak w porównaniu z kosztem zakupu nowej przekładni jest tak naprawdę ogromną oszczędnością. Same nowe części kosztują minimum 5-6 tysięcy złotych, do tego dochodzi jeszcze robocizna oraz cena adaptacji do silnika. Z drugiej strony prawidłowo zregenerowana skrzynia biegów zostaje solidnie przetestowana, jest idealnie dopasowana do Twojego samochodu, a warsztat obejmuje ją zwykle roczną gwarancją rozruchową. Zawsze możliwa jest też sprzedaż skrzyni biegów po regeneracji, gdy odłożymy pieniądze na pełną odnowę silnika. Serwis skrzyni biegów to podstawowa usługa na rynku, jednak w przypadku serca silnika, jakim jest przekładnia, warto zaufać tylko doświadczonym warsztatom samochodowym.
Brak komentarzy