Kiedy w ciągniku zastosować olej silnikowy klasy ACEA E9?
Klasyfikacja Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów to przydatne narzędzie w wyszukaniu oleju silnikowego dopasowanego do charakterystyki technicznej użytkowanego pojazdu. Zgodnie z przyjętymi przez ACEA założeniami, w przypadku pojazdów ciężarowych, maszyn i pojazdów rolniczych należy stosować oleje klasy E. W ramach tej grupy olejów wyróżnić możemy kilka podkategorii, w tym oleje E9, takie jak Fuchs Agrifarm MOT LA 15W40. Jakie to oleje i kiedy warto je stosować?
Klasyfikacja olejów grupy ACEA E
Oleje silnikowe oznaczone literą E dedykowane są wszelkim typom pojazdów i maszyn wyposażonych w silniki wysokoprężne o dużej mocy, w tym maszynom i ciągnikom rolniczym z silnikami diesel. W ramach klasy E wyróżnić możemy kilka podkategorii olejów opisanych różnymi cyframi. Zasadniczo można wskazać, że im niższa cyfra przy oznaczeniu oleju, tym jest to produkt prostszy, dedykowany starszej generacji pojazdów. W przypadku olejów silnikowych ACEA E9, takich jak oleje Fuchs Agrifarm do maszyn i pojazdów rolniczych, mamy do czynienia z produktem skierowanym do właścicieli najnowszych pojazdów spełniających normę Euro 5 i 6 (oczywiście jest on również zgodny ze starszymi normami). Oleje silnikowe tej klasy zapewniają skuteczną dyspersję sadzy, czyli jej równomierne rozproszenie, dbają o czystość tłoków i chronią wszystkie elementy jednostki napędowej przed przedwczesnym zużyciem.
Właściwości oleju silnikowego klasy E9
Podstawową zaletą nowoczesnych olejów silnikowych klasy ACEA E9 jest zdolność do równomiernego rozpraszania sadzy, co pozwala chronić wnętrze silnika przed zanieczyszczeniami i jest szczególnie pożądane w przypadku pojazdów wyposażonych w filtr cząstek stałych DPF. Dyspersja sadzy spowalnia proces zapychania się filtra cząstek stałych, a to w bezpośredni sposób przekłada się na poprawę ekonomii eksploatacji ciągnika. Zaletą olejów ACEA E9, w tym produktów z serii Fuchs Agrifarm, w tej klasie jakości, jest również ich duża trwałość. To oleje przeznaczone do stosowania w pojazdach, których producenci zakładają dłuższe przebiegi pomiędzy wymianami, co zawsze oznacza spore oszczędności.
Oleje klasy E9 z powodzeniem mogą być stosowane w najnowszych pojazdach wyposażonych w układy EGR (układ recyrkulacji spalin) i systemy SCR (selektywna redukcja katalityczna). Charakteryzują się doskonałymi właściwościami ochronnymi, dzięki czemu zabezpieczają elementy silnika przed szybkim zużyciem znacznie skuteczniej niż oleje niższych klas jakości w ramach kategorii olejów E, przeznaczonych do ciężarówek i pojazdów z dużymi silnikami wysokoprężnymi.
Brak komentarzy