Strona główna»Warsztat»Naprawa układu wydechowego – najczęstsze przyczyny awarii

Naprawa układu wydechowego – najczęstsze przyczyny awarii

Układ wydechowy znajduje się w każdym pojeździe napędzanym silnikiem spalinowym. Wpływa na jego poprawne działanie. Równocześnie jest narażony na szkodliwe działanie skrajnych temperatur, szkodliwych substancji i nie tylko. Naprawa układu wydechowego to częsty powód wizyty w warsztacie. Jakie są przyczyny awarii układów wydechowych? Jak im zapobiegać i na co zwrócić uwagę przy naprawie? Podpowiadamy!

Układ wydechowy – zadania

Odprowadza spaliny z silnika i zmniejsza redukowany przez niego hałas – to główne zadania układu wydechowego, zwanego też wylotowym. Ponadto, troszczy się także o to, aby wytwarzane spaliny miały odpowiedni poziom czystości (co wynika z regulacji prawnych).

Co ciekawe, na uszkodzenia w układzie wydechowym narażone są praktycznie wszystkie jego elementy – od kolektora wydechowego, przez tłumik drgań, aż po wieszaki elastyczne wydechu. Utrzymanie w dobrej kondycji i ewentualna naprawa układu wydechowego są kluczowe, bowiem jest to system, który odpowiada za prawidłowe działanie silnika. W skrajnych przypadkach uszkodzenie tego elementu samochodu może doprowadzić nawet do zniszczenia silnika.

Budowa układów wydechowych

Na skutek spalania paliwa w silniku powstają spaliny, czyli mieszanina gazów i cząstek, mająca właściwości składników toksycznych. Spaliny odprowadzane są do otoczenia przez układ wydechowy. Z silnika przedostają się do kolektora za pomocą cylindrów. Stamtąd są transportowane do katalizatora, gdzie w wysokiej temperaturze zostają zredukowane. Następnie gazy trafiają do tłumika i po oczyszczeniu wyprowadzane są poza kabinę auta przez ostatni element układu, czyli rurę wydechową.

Układ wydechowy oczyszcza spaliny tak, aby zawartość składników toksycznych trafiających do środowiska była jak najniższa i spełniała obowiązujące normy. Dodatkowo, wypuszczenie spalin do atmosfery w czasie jazdy odbywa się w sposób komfortowy dla kierowcy i pasażerów podróżujących samochodem.

Najczęstsze przyczyny awarii

Układ wydechowy jest nieustannie narażony na działanie niekorzystnych czynników. Wpływają na niego np. wysokie temperatury, szkodliwe substancje, drgania spowodowane nierównością drogi. Awarie, nawet w przypadku najbardziej wytrzymałych układów, są nieuniknione. Naprawa wydechów nie jest jednak możliwa bez zdiagnozowania przyczyny.

Najczęstsze przyczyny usterek układu wydechowego to:

  1. Korozja
    Konstrukcja układu wydechowego jest w głównej mierze wykonana ze stali. Upływ czasu oraz poziom eksploatacji pojazdu narażają ją na rdzewienie. Wykrycie korozji na wczesnym etapie pozwala odpowiednio zadbać o stal i zapobiec dużym ubytkom.
  2. Zapchanie filtra cząsteczek stałych
    Filtry DPF/FAP stosunkowo łatwo ulegają zapchaniu, szczególnie jeśli pojazd jest w złym stanie technicznym lub jest użytkowany głównie na krótkich dystansach.
  3. Pęknięcie kolektora
    Ta część układu wydechowego narażona jest na oddziaływanie skrajnych temperatur. Kolektor, pracując, rozgrzewa się do wysokich temperatur, a następnie mocno stygnie. W zimie dotykają go nawet wartości ujemne. To sprawia, że mimo iż wykonany jest z żeliwa, często pęka.

Diagnostyka i naprawa układów wydechowych w warsztacie

Jeszcze do niedawna na rynku znaleźć można było wiele warsztatów, które specjalizowały się w naprawie wydechów. Obecnie jest to coraz rzadziej spotykane. Wiele warsztatów zajmuje się samochodami kompleksowo, co obejmuje również serwis układów wydechowych.

W Bosch Car Service można skorzystać z naprawy układu wydechowego. Usługa w pierwszej kolejności polega na przeprowadzeniu diagnostyki, czyli sprawdzeniu szczelności układu i zlokalizowaniu uszkodzenia.

Naprawa obejmuje:

  • analizę stanu wieszaków elastycznych wraz z ewentualną ich wymianą,
  • spawanie miejscowo skorodowanych części,
  • uszczelnianie połączeń między elementami,
  • wymianę uszkodzonych elementów.

W warsztacie Bosch Car Service w naprawie wydechów stosujemy oryginalne części lub najlepsze z dostępnych na rynku zamienniki.

Serwis układów wydechowych czy może wymiana?

To czy konieczna jest wymiana danego elementu, czy tylko naprawa zależy od wielu czynników. Pamiętaj jednak, że kluczowe znaczenie ma czas. W przypadku jakichkolwiek niepokojących sygnałów ze strony układu wydechowego, należy jak najszybciej zdiagnozować przyczynę problemu. Zwykle szybkie wykrycie awarii znacząco obniża koszty naprawy układu wydechowego.

Dobra wiadomość jest taka, że zwykle problemy z układem wydechowym dotyczą jednego jego elementu. Bardzo rzadko zdarza się, aby doszło do awarii całego układu.

Naprawa tłumików

To jedna z najczęstszych prac wykonywanych w warsztatach samochodowych. Tłumiki są mocno eksploatowanym elementem układu wydechowego. Gdy wydech pracuje bardzo głośno, z tyłu samochodu dobiegają niepokojące dźwięki lub we wnętrzu pojazdu wyczuwalny jest mocny zapach spalin, to znak, że konieczna może być wymiana lub naprawa tłumika.

Warto wiedzieć, że tłumik nie zawsze da się naprawić. Często, szczególnie w starszych samochodach, część ta jest mocno zardzewiała ze względu na działającą na nią wodę, wilgoć czy sól. Decyzję o tym, czy lepsza będzie wymiana czy naprawa tłumika, powinien podjąć mechanik po sprawdzeniu stanu całego układu wylotowego.

Naprawa układu wydechowego nie musi być kosztowna. Jeśli odpowiednio dbasz o samochód, wykonujesz regularne przeglądy, bez problemu uda Ci się wyłapać wszelkie nieprawidłowości na początkowym etapie, a dzięki temu uniknąć wysokich kosztów naprawy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, co do poprawności działania układu wylotowego, skorzystaj z wiedzy i doświadczenia ekspertów Bosch Car Service.

Poprzedni artykuł

Na co zwrócić uwagę szukając crossa dla chłopca 10 lat?

Następny artykuł

5 powodów, dla których warto rozważyć wybór myjni bezdotykowej

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *