Smok oleju – czym jest i w jakim celu stosuje się go w silniku?
Smok oleju jest jednym z elementów układu smarowania, a jego konstrukcja nie należy do zbyt skomplikowanych. Stosuje się go w silniku, gdzie pełni jedną z najistotniejszych funkcji, a więc odpowiada za prawidłową pracę używanego w samochodzie silnika. Jeśli jednak właściciele aut nie będą wiedzieli o nim dostatecznie dużo, można doprowadzić do poważnych awarii, a nawet do zniszczenia turbosprężarki. W takiej sytuacji będzie trzeba się przygotować na dość duży wydatek finansowy.
Smok oleju – na jakiej zasadzie działa?
Smok oleju jest niezastąpionym elementem w każdym układzie spalinowym. Jeśli by go tam zabrakło, taki układ nie miałby prawa bytu. Układ smarowania silnika odpowiada w dużej mierze za dostarczenie odpowiedniej ilości oleju silnikowego do wszystkich miejsc, które tego potrzebują. Chodzi tutaj o jednostkę napędową, ale też o wspomnianą już wcześniej turbosprężarkę. Olej musi mieć jednak optymalne ciśnienie, a poza tym musi być prawidłowo poprowadzony przez różnorodne kable i przewody. Jeśli coś w tym zakresie zadziała nieprawidłowo, doprowadzi się do zatarć czy też nawet poważnych uszkodzeń. Smok oleju uruchamiany jest od razu po uruchomieniu silnika, ponieważ to właśnie wtedy rozpoczyna się proces doprowadzania oleju silnikowego do najważniejszych elementów w aucie.
Smok oleju a filtracja oleju silnikowego
Jeśli chce się zrozumieć istotę działania wskazanego elementu, jakim jest smok oleju, trzeba mieć na uwadze to, że olej silnikowy znajduje się w misce olejowej. Następnie pompa olejowa będzie go zasysała i właśnie do tego potrzeby jest smok oleju. To element (pierwszy z nich) odpowiadający za filtrację oleju silnikowego. Dzięki temu olej bez żadnych przeszkód może trafić do:
- zaworu zwrotnego,
- filtra oleju (drugi z elementów filtrujących),
- chłodnicy oleju,
- silnika,
- turbosprężarki.
Jak widać proces działania takiego elementu nie należy do zbyt skomplikowanych, jednak o smok oleju trzeba dbać, aby w samochodzie nie dochodziło do przykrych i wielotygodniowych awarii.
Smok oleju – jak rozpoznać awarię i do czego może doprowadzić?
Smok oleju może oczywiście ulec awarii, lecz kierowcy nie powinni mieć problemów z tym, aby skutecznie ją rozpoznać. Podstawową rzeczą, na którą musi zwrócić uwagę każda zainteresowana osoba jest niewłaściwy poziom ciśnienia oleju silnikowego. Mowa oczywiście o zbyt niskim poziomie, a kierowcę informuje o tym kontrolka ciśnienia oleju, którą łatwo znaleźć na swojej desce rozdzielczej. Właściciele aut mogą jednak samodzielnie sprawdzić poziom ciśnienia oleju silnikowego, wykorzystując do tego tanie i proste zestawy do pomiaru ciśnienia. Smok oleju ulega awarii na skutek usterki pompy oleju czy też zaworu redukcyjnego.
Zapchany smok olejowy może doprowadzić do wielu przykrych następstw, w tym do przyspieszonego zużycia poszczególnych elementów silnika, zatarcia turbosprężarki, przegrzania lub zatarcia silnika czy też obrócenia się panewek, które można znaleźć na wale korbowym. Naprawa może kosztować kierowców bardzo duże pieniądze.
1 Comment
Miałem, nie polecam 🙁