Strona główna»Artykuły»Tłumik motocyklowy – dlaczego jest tak ważny?

Tłumik motocyklowy – dlaczego jest tak ważny?

Tłumik motocyklowy jest nieodłącznym elementem każdego motocykla, pełniąc istotną rolę zarówno dla wydajności, jak i komfortu jazdy. Choć wielu kierowców może go postrzegać jedynie jako część układu wydechowego, jego znaczenie sięga znacznie głębiej, wpływając na funkcjonowanie całego pojazdu. Jak bardzo jednak układ wydechowy, a konkretniej tłumik wpływa na to charakterystyczne „mruczenie” w motocyklu? Dlaczego w zasadzie ludzie decydują się tuningować swoje maszyny i często zaczynają właśnie przerabiając wydech motocyklowy? Sprawdźmy to.

Czym jest tłumik w motocyklu

Tłumik motocyklowy to część mechaniczna odpowiedzialna za redukcję hałasu i kontroli emisji spalin poprzez zmniejszenie ciśnienia i prędkości wypływu spalin z silnika. Jest on niezwykle ważny zarówno dla zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi emisji, jak i dla komfortu użytkowania, eliminując niepożądane efekty dźwiękowe generowane przez pracujący silnik.

Na tym jednak rola tłumika się nie kończy. Pełni on też niezwykle istotną funkcję estetyczną oraz może skutecznie zwiększyć walory dźwiękowe naszego motocykla. W trakcie modyfikowania nie zmieniamy tylko takich części jak: kolektory wydechowe itd. które pozwalają osiągać większe moce. Zmienia się również części wydechu, które są widoczne. Np. końcówka wydechu czy właśnie sam tłumik.

Jakie funkcje pełnią tłumiki motocyklowe

Jakie konkretnie funkcje pełnią tłumiki motocyklowe? Przedstawiamy w przejrzystych podpunktach po co tak w zasadzie jest tłumik.

  • Redukcja hałasu: Tłumiki zmniejszają intensywność dźwięku generowanego przez pracujący silnik, co ma ogromne znaczenie dla zapewnienia komfortu jazdy dla kierowcy oraz otoczenia. Nikt nie chciałby jechać motocyklem z tłumikiem, który generuje ponad 100 db głośności.
  • Kontrola emisji spalin: Poprzez zmniejszenie prędkości i ciśnienia wypływu spalin, tłumiki pomagają w ograniczeniu emisji szkodliwych gazów do atmosfery, a to z kolei przyczynia się do ochrony środowiska.
  • Poprawa wydajności: Odpowiednio zaprojektowany tłumik może poprawić dynamikę silnika poprzez optymalizację przepływu spalin i zmniejszenie oporów w wydechu.

Budowa tłumika motocyklowego

Typowa budowa tłumika motocyklowego obejmuje kilka podstawowych elementów, w tym:

  1. Korpus: Stanowi zewnętrzną obudowę tłumika, która chroni jego wnętrze oraz zapewnia estetyczny wygląd.
  2. Wkład dźwiękochłonny: Wkład wykonany z materiałów dźwiękochłonnych, takich jak stalowa wełna lub ceramika, absorbuje dźwięk generowany przez spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.
  3. Rura wylotowa: Rura odprowadzająca spaliny z tłumika na zewnątrz, często wyposażona w końcówkę wydechu, która dodatkowo kształtuje dźwięk i estetykę pojazdu.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Koniecznie sprawdź: https://www.intermotors.pl/oferta/tlumik-6010053

Jak produkuje się sportowe wydechy w motocyklach

Sportowe wydechy motocyklowe, znane również jako układy wydechowe wysokiej wydajności, są często projektowane z myślą o maksymalizacji osiągów pojazdu. Proces produkcji obejmuje staranne projektowanie kształtu i materiałów użytych do budowy tłumika oraz kolektorów wydechowych, aby zapewnić optymalny przepływ spalin i minimalizować opory wydechowe.

Wiadomym faktem jest, że projektowanie sportowych układów wydechowych różni się znacząco od standardowych układów. Wymaga o wiele trwalszych materiałów i lepszych kompozytów. Dodatkowo wymaga jeszcze większej precyzji i dopasowania elementów.

Jakie są najczęstsze usterki, które może powodować niesprawny tłumik

Niesprawny tłumik motocyklowy może być przyczyną różnych problemów, a to z kolei może powodować niekończące się problemy z silnikiem i sprawnością samochodu. Jakie wyróżniamy problemy, które powoduje niesprawny tłumik i co może się stać?

  • Uszkodzenia mechaniczne: Korpus tłumika może ulec uszkodzeniom wskutek zderzeń lub nieprawidłowego użytkowania, co może prowadzić do wypływu spalin lub obniżenia jego wydajności.
  • Zatykanie się wkładu dźwiękochłonnego: Nagromadzenie się osadów lub korozja wewnątrz tłumika może spowodować zablokowanie przepływu spalin lub obniżenie efektywności tłumienia dźwięku.
  • Korozja: Ekspozycja na warunki atmosferyczne może spowodować korozję korpusu tłumika, co może prowadzić do przecieków lub perforacji.

Dlaczego modyfikuje się wydechy motocyklowe

No tak, ale po co w zasadzie modyfikuje się wydechy motocyklowe? Czy nie lepiej byłoby zostawić wydech w fabrycznym stanie? No więc, otóż nie zawsze. Modyfikacje wydechów motocyklowych są powszechne wśród pasjonatów motoryzacji, którzy dążą do poprawy osiągów swojego pojazdu lub nadania mu unikalnego charakteru. Najczęstsze powody modyfikacji wydechów to:

  • Poprawa osiągów: Modyfikacje mogą zmniejszyć opory wydechowe i poprawić przepływ spalin, co prowadzi do zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika.
  • Estetyka: Modyfikacje mogą obejmować zmianę końcówek wydechu lub całego układu wydechowego, aby dopasować wygląd pojazdu do preferencji właściciela.
  • Dźwięk: Niektórzy kierowcy mogą zmieniać tłumiki, aby uzyskać pożądany dźwięk wydechu, często poszukując bardziej agresywnego brzmienia.

Poprzedni artykuł

Nietypowe samochody Porsche – przykładowe modele

Następny artykuł

Uchwyt na telefon do motocykla - niezbędny gadżet dla każdego motocyklisty

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *