Strona główna»Technika w motoryzacji»Jak działa samochód? – zasada pracy jednostki napędowej oraz formy jej zasilania

Jak działa samochód? – zasada pracy jednostki napędowej oraz formy jej zasilania

Samochody są obecnie najpopularniejszym środkiem transportu w niemal wszystkich krajach. Zakorkowane ulice zarówno większych, jak i mniejszych miast w godzinach szczytu są tego doskonałym potwierdzeniem. Spora część kierowców użytkuje samochody nie wiedząc przy tym, jaka jest ich zasada działania. Choć oczywiście nie jest to wymagane, a ilość warsztatów samochodowych w każdym mieście jest ogromna, to mimo wszystko garść dodatkowej wiedzy jeszcze nikomu nie zaszkodziła. W poniższym wpisie opowiemy więc o zasadzie działania silnika samochodowego, a także opiszemy najważniejsze części pojazdów mechanicznych. Zapraszamy!

Silnik samochodowy – serce całego pojazdu

To właśnie jednostka napędowa odpowiada za najważniejszą czynność wszystkich pojazdów mechanicznych. Ma ona na celu przekonwertowanie energii chemicznej w mechaniczną, pozwalającą zapewnić kołom ruch. Coraz częściej również poruszane są kwestie samochodów elektrycznych. Te z kolei do zasilenia całego układu korzystają z prądu, który następnie jest przeobrażany na obroty. Obecnie jednostki napędowe bazują na wielu technologiach, zwiększających ich osiągi i poprawiających wydajność. Niemniej jednak, podstawą w kwestii mechaniki jest cykl Otto, znajdujący się w mniej lub bardziej rozbudowanym stopniu w każdym silniku spalinowym z czterema suwami.

Jak działa samochód? – zasada pracy jednostki napędowej oraz formy jej zasilania 9

Jak działa silnik spalinowy?

W całym procesie napędu samochodu dużą rolę odgrywa powietrze. To ono przedostaje się w głąb silnika poprzez układ dolotowy, w którym to jest sprężane najczęściej przez turbosprężarkę. Na podstawie ilości powietrza przedostającego się przepustnicą do silnika, odpowiednie czujniki decydują o uruchomieniu wtryskiwaczy. Pompa wtryskowa spręża paliwo dostarczane ze zbiornika, a na wlocie do zaworu ssawnego obydwa czynniki się ze sobą mieszają. Taka mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zasysana, a następnie sprężana dodatkowo w cylindrze na skutek przesuwu tłoka. W tym momencie do układu przedostaje się iskra, która prowadzi do wybuchu wewnątrz cylindra, przy tym wprawiając tłok w ruch. Na samym końcu otwierany jest jeszcze zawór wylotowy, którym spaliny opuszczają objętość cylindra.

Co daje poruszający się tłok?

Energia mechaniczna wytworzona jednocześnie na kilku tłokach w silniku, prowadzi do napędzenia połączonego z nimi wału korbowego. Ten z kolei musi przenieść na coś swój moment obrotowy, aby wytworzona energia nie poszła na marne. Robi więc to poprzez koło zamachowe, sprzęgło, skrzynię biegów i w końcu wał napędowy. To bezapelacyjnie jedna z najważniejszych części układu przeniesienia napędu, a jednocześnie najbardziej narażona na usterkę. Dlatego też, zaleca się regularne przeglądy stanu wału oraz w razie potrzeby jego wyważanie. Wały mogą dzielić się na kilka rodzajów, z których najpopularniejszymi są potocznie zwane wały kardana. Posiadają one przegub umożliwiający zmianę ich położenia w poziomie bez obaw o jakiekolwiek rozregulowanie.

Sam wał przekazuje moment obrotowy na mostek różnicowy, z którego napęd trafia już bezpośrednio na koła pojazdu.

Poprzedni artykuł

Części oryginalne czy zamienniki — które wybrać?

Następny artykuł

Jak historia kierowcy wpływa na składkę ubezpieczenia samochodowego?

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *