Strona główna»Artykuły»Przewody hamulcowe – ważny podzespół motocyklowego układu hamulcowego

Przewody hamulcowe – ważny podzespół motocyklowego układu hamulcowego

Układ hamulcowy motocykla składa się z wielu istotnych podzespołów. Są nimi klocki i tarcze hamulcowe, zaciski, a także pompa oraz niezwykle istotne przewody hamulcowe. Czym są, jaki mają wpływ na działanie całego układu hamulcowego, jakie rodzaje można wyróżnić, jak o nie dbać i kiedy wymienić?

Motocyklowe przewody hamulcowe – co to takiego?

Każdy podzespół układu hamulcowego ma swoje zadanie. Nie inaczej jest z podzespołem, który stanowią przewody hamulcowe. Ich zadaniem jest transportowanie płynu hydraulicznego (pompowanego przez pompę po zaciśnięciu raczki hamulca) do każdego elementu systemu, który bierze udział w procesie hamowania.

Motocyklowe przewody hamulcowe dzielą się na dwie główne kategorie: gumowe oraz wykonane z teflonu, który dodatkowo spoczywa w stalowym oplocie. Przewody wykonane z gumy są bardzo często spotykane w jednośladach produkcji japońskiej, ale nie tylko. Tego typu przewody obecne są także w układach hamulcowych motocykli przeznaczonych do jazdy w mieście. Miejskie motocykle nie potrzebują teflonowych przewodów w oplotach stalowych, bo gumowe są zazwyczaj wystarczające.

To oczywiście nie oznacza, że nie można wymienić przewodów gumowych na teflonowe. Tego typu przewody hamulcowe producenci pokrywają często polichlorkiem winylu (PCW) dla zwiększenia ich wytrzymałości. Oplot przewodów teflonowych wykonywany jest ze stali nierdzewnej. Przewody teflonowe spotyka się najczęściej w motocyklach sportowych, a także motocyklach typu enduro. Bardzo często muszą one pokonywać wzniesienia i obniżenia terenu, co wiąże się z intensywną eksploatacją systemu hamulcowego.

Zdecydowaną zaletą teflonowych przewodów hamulcowych jest ich niepodatność na rozciąganie pod wpływem wysokich temperatur oraz obciążeń. Warto jednak pamiętać, że tani przewód teflonowy w oplocie może tracić swoje właściwości, głównie elastyczność, pod wpływem temperatur, które spadają poniżej zera. Z tego powodu warto zaopatrywać się w wysokiej jakości przewody hamulcowe, które mogą wykazywać odporność na ujemne temperatury.

Kiedy należy wymienić przewody hamulcowe?

Odpowiedź na to pytanie może być różna, bo zależy od rodzaju przewodów. Przewody hamulcowe z gumy są mniej odporne na wysokie obciążenia. Mają też tendencję do rozciągania się pod wpływem wysokich temperatur, co wpływa na ich właściwości fizyczne. Silnie eksploatowane, mogą ulegać uszkodzeniom, dlatego większość producentów przewodów gumowych określa ich żywotność na maksymalnie cztery lata. Nie jest to jednak reguła.

Przewody hamulcowe – ważny podzespół motocyklowego układu hamulcowego 9

Przewody teflonowe w stalowym oplocie są zdecydowanie bardziej żywotne, jednak i one mogą niszczeć pod wpływem intensywnej eksploatacji. Zwłaszcza w motocyklach enduro, których układ hamulcowy niemal nieustannie pracuje. Przewody tego rodzaju wytrzymują znacznie dłużej niż cztery lata intensywnego użytkowania. Wysokogatunkowe przewody teflonowe mogą mieć żywotność odpowiadającą żywotności samego motocykla!

Prócz dużego wieku przewodów bezwzględnymi przesłankami do ich wymiany są:

  • różnego rodzaju pęknięcia przewodów;
  • odkształcenia przewodów pod wpływem wysokich obciążeń;
  • zauważalne wycieki płynu hamulcowego;
  • znaczne obniżenie wydajności układu hamulcowego.

Ostatnia przesłanka jest szczególnie istotna. Czasem można nie zauważyć przetarcia, przerwania, pęknięcia lub innego typu uszkodzenia przewodu. Co jest zauważalne, to efektywność procesu hamowania. Jeśli jest zauważalne, trzeba bezwzględnie obejrzeć przewody hamulcowe!

Do sprawnego działania układu hamulcowego potrzebne są sprawne przewody hamulcowe. Warto regularnie sprawdzać ich stan i wymieniać w razie potrzeby. Wtedy proces hamowania będzie prawidłowy i wydajny!

Poprzedni artykuł

Jak rozpoznać awarię skrzyni biegów?

Następny artykuł

Ubezpieczenie AC – kiedy jest tańsze?

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.